Mowa o Ferrari 288 GTO Evoluzione, mianowicie ta rajdówka miała się ścigać w grupie B i być głównym rywalem Porsche 959. Skoro już zdobyłem Waszą uwagę przedstawię Wam dlaczego ten kucyk jest szybszy od konkurencji, przynajmniej na papierze.
Chodzi o serce, umieszczone centralnie V8 o pojemności 2855cm³ wspomagany dwiema turbospreżarkami i po róźnych zmianach generuje 650 KM. Ponieważ zaczałem porównianie z Audi to dokończę pisząć że w najmocniejszej wersji miał "aż" 50 KM mniej (reszta nawet 100 KM mniej, po krótkim wyszukiwaniu tylko Delta S4 z '86 roku miała tyle KM co Ferrari).
Kuracja odchudzająca pozwoliła zmniejszyć jego masę do 940 KM
Legenda głosi, że ten model jest w stanie rozpędzić się do ponad 360 km/h.
Niestety nigdy się nie dowiemy czy Ferrari by był od nich szybszy, bo powstał za późno. Zadebiutował w 1984 roku, w następnym zbudowano 5 egzemplarzy a 1986 to był ostatni rok istnienia tej grupy.
Po wycofaniu grupy B samochody "znalazły schronienie" w rallycrossie, albo na imprezach typu Pikes Peak. Inni dostosowali samochody do rajdu Paryż- Dakar.
Ferrari chyba o tym wszystkim nie słyszał, ale samochody już zostały zbudowane, szkoda by było żeby tak dużo pieniędzy i projektowania poszły na marne.
Niektóre części zostały użyte w innych celach, na przykład silnik został zastoswoany w Lancii LC2, która ścigała się w LeMans.
288 GTO Evoluzione miał nowe, bardziej dopracowane aerodynamiczne nadwozie z kevlaru i posłużył jako samochód testowy do następnego dzieła Ferrari.
Łącznie powstało 6 egzemplarzy: jeden prototyp i 5 gotowych do rajdów. Do dzisiaj przetrwały 3 z nich, jeden jest na zdjęciu, kolejne dwa prawdopodobnie gdzieś w super kolekcjach. Model, który powstał po testach był najszybszym i najlepiej prowadzącym się samochodem tamtej epoki. Ba, do dzisiaj jest uznawany za jeden z najlepszych samochodów i często porównywany do dzisiejszych supersamochodów, mimo, że zadebiutował w 1987 roku, mowa o Ferrari F40.
Komentarze